• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur lång tid innan inkasso

Jena

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
23 September 2023
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Jag är sen med betalning till Lumify och credifi totalt ca 85.000 vilket var idiotiskt att ta från första början men det finns olika anledningar till det.
Har lite panik över det hela och har aldrig haft med inkassobolag att göra tidigare men jag kan inte betala längre har kämpat länge nog och måste ge upp!
Nån som vet hur lång tid det tar innan Lumify /credifi skickar vidare till inkasso?
Jag hoppas att kunna få en avbetalningsplan hos Gothia som jag förstår är det bolag som det går till.
Vad kan man tänka är en rimlig avbetalningsplan att få på den summan?
Är det svårt att få en rimlig plan?
någon med erfarenhet som kan vägleda lite? Skulle helst ha lägra kostnad till en början för att komma på fötter igen.
Tack för svar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

marginaltomten

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
27 September 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Försök förhandla direkt med lånegivaren först. Förklara läget och se om du kan få till en plan där först.
 

linc55

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 Maj 2021
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
8
Poäng
42
Tar ganska lång tid innan det går till inkasso. Att hamna i inkasso är dock inte så farligt även om jag förstår att du känner en oro om du aldrig har varit där. Man kan oftast fixa bra avbetalningsplaner med inkasso till skillnad från snabblåneföretagen som inte brukar vara lika hjälpsamma med avbetalningsplaner.
 

Alegria

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
192
Mottagna reaktioner
105
Poäng
297
Mitt credifi gick vidare till inkasso före lumify skilde nog ca 2-3 månader trots jag slutade betala båda samtidigt.

Hamnade hos Gothia som slog ihopa skulderna och gick med på en avbetalningsplan.

Hoppas det blir bra för dig, vet hur jobbigt det är
 

Jena

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
23 September 2023
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Mitt credifi gick vidare till inkasso före lumify skilde nog ca 2-3 månader trots jag slutade betala båda samtidigt.

Hamnade hos Gothia som slog ihopa skulderna och gick med på en avbetalningsplan.

Hoppas det blir bra för dig, vet hur jobbigt det är
Tack för alla svar men hur länge dröjde de innan credifi gick vidare ungefär?
Jag fick just detta
Vi har försökt komma i kontakt med dig pga utebliven återbetalning av din kredit hos oss. Om full betalning eller invändning mot kravet inte kommit oss tillhanda snarast kan ditt ärende inom kort gå vidare till ett externt inkassobolag!
Det säger inte så mycket om när de kommer skickas vidare.
 

Alegria

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
192
Mottagna reaktioner
105
Poäng
297
Tack för alla svar men hur länge dröjde de innan credifi gick vidare ungefär?
Jag fick just detta
Vi har försökt komma i kontakt med dig pga utebliven återbetalning av din kredit hos oss. Om full betalning eller invändning mot kravet inte kommit oss tillhanda snarast kan ditt ärende inom kort gå vidare till ett externt inkassobolag!
Det säger inte så mycket om när de kommer skickas vidare.
Det är ca 1 år sedan så minns tyvärr inte riktigt ca 2-3månader har jag för mig kan ha tagit längre tid oxå. Hoppas n0gon kan ge dig mer exakt tid
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp